fredag 22 maj 2009

Framme?


Nu är vi framme! Under de senaste veckorna har olika gestaltningar inom temat konflikt utkristalliserat sig. De senaste veckorna har vi arbetat med att få syn på hur estetiska läroprocesser sker. En bit i i pusslet var min egen gestaltning, men en stor del var också att arbeta så tätt tillsammans att vi ser varandras processer. 
Processerna ser olika ut, med olika takt, där stadierna varierar, men samtidigt är mycket gemensamt.

En stor del i konstnärligt arbete är för mig undersökandet, vilket gör att jag hamnar i nya och ibland svåra situationer samtidigt som jag lär mig mycket på vägen. Denna gestaltning är inget undantag. Jag har brottats med teknik och lärt mig mycket! Jag har också försökt utmana min vanliga process. Jag har försökt hålla mig öppen för nya ingångar och synpunkter samtidigt som jag själv väljer väg och leder processen. Jag utmanade mig att "tänka" genom att skapa innan idén är klar, men har lärt mig att produkten hamnar rätt för mig när tanke och idé kommer först. Det är då det blir bra. Däremot leds processen framåt av att testa och gör
a innan idén är klar. Det är verkligen bra att ha flera pågående arbeten samtidigt! Att tänka och göra. 
Jag hade en klar bild av hur jag ville gestalta en idé, men testade ändå idén i flera tekniker och material. Jag har kommit fram till att känslan håller. Gestaltningen blev tydligast i den första tekniken.
För att sammanfatta...
De senaste veckorna har jag funderat på konflikt och vad det betyder för mig. Jag hittade några spår som jag började följa. En intressant ingång för mig var att jobba med konflikträdsla. Ganska tidigt i processen fick jag en konkret idé på en ljudinstallation och det är utifrån den idén slutprodukten kommer, även om vägen dit har gått hit och dit.

Två högtalare står mitt emot varandra i ett vitt rum. De talar med varann -eller mot varann. I en av de stora högtalarna är det tyst. Nån tar sats, andas in...
...men blir avbruten.  
Konflikträdsla handlar enligt Thomas Jordan, forskare i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, om att man överskattar riskerna med en konflikt och ”underskattar de negativa följderna av att tiga still”. Sätter man inte gränser för sig själv känner man, enligt Jordan inte var gränserna går för andra heller. Man behöver både självrespekt och förmåga att hålla sig öppen.(sund.nu)
I den andra högtalaren är det någon annan, någon som avbryter -eller uppmuntrar? Mitt emellan högtalaren står betraktaren och hör rösterna från varsitt håll. 
Vems perspektiv ska man ta? Rösten från vänster eller den från höger. Eller är man den som står mitt emellan?
Hur vi ser på konflikter och konfliktlösning beror, enligt Jordan, mycket på den grundläggande frågan om människan är ond eller god. Det gör att människor intar olika perspektiv när det blåser upptill storm.

Min presentation på utställningen sammanfattar jag nog bäst med några frågor; 
Vem yttrar sig? 
Har alla samma chans att yttra sig?

Att försöka nå varandra, men inte mötas. 
Att inte vilja mötas. Kanske vill man inte synas...eller höras? 
När rädslan för en konflikt gör att vi inte vågar sträcka oss ut mot någon annan eller när vi låtsas att vi försöker nå, men egentligen bara stänger in den andra i ett hörn. 

Enligt styrdokumenten för grundskolan ingår det i lärarprofessionen att kunna hantera konflikter på ett konstruktivt sätt och någon sorts konflikter sker i skolan varje dag. Jane Björk, Reine Eklund och Petra Magnusson skriver om betydelsen av konflikthantering i sitt examnsarbete 2006, där de b la hänvisar till Esbjörnsdotter (1994), som menar att om en konflikt är destruktiv tillåts den att växa sig så stark att den styr människors beteenden. En destruktiv konflikt förekommer då parterna i konflikten inte längre strävar efter att komma fram till en gemensam lösning utan att de istället prioriterar sina egna intressen. 


Kanske är jag inte alls framme. Det känns som jag kommit in i ett nytt stadie i processen där jag får syn på det som ligger bakom känslan jag ville gestalta. Framförallt känns konflikt och konflikträdsla relevant att fortsätta arbeta med i min framtida lärarroll!

4 kommentarer:

Anette sa...

Vi har lite samma stuk på våra alster! Dina röster instängda i en låda och jag har en gestalt instängd i en låda. Min handlar nog också om konflikträdsla egentligen.
Gillar Dina tankegångar.

Vi ses på måndag!

Christina sa...

Coolt det blir du! Skall bli kul och se på måndag. Bra reflektioner också. Ser att Thomas Jordan fick en plats i din blogg också :)

Ses!

/Christina

katta sa...

Oaao! Vilken bra reflektion av din/våra estetiska läroprocesser. Bra att du synliggör just den här konflikträdslan som även jag stött på. Är den typisk svensk? Citatfreak som jag är så älskar jag Jordans citat som du tog med. Ser fram emot att stå där i ditt rum imorgon o lyssna! Ett kanonbra jobb! Kram C

Nadjana sa...

My gillade din gestaltning skarpt. Tyckte fotavtrycken passade henne. Kanske känner hon igen sig i situationen ;) ?