torsdag 8 november 2012

Frågeställning examensarbete

Undersöka presentation av konstverk och hur texter medverkar till intrycket av verket. Vad gör att vissa verk presenteras med en lång textmassa medan andra verk talar för sig själva? Hur påverkas min bedömning av ett verk beroende på om eleven kan verbalisera sitt verk?

Vem bestämmer, är det curatorn eller konstnären som bestämmer hur verket ska presenteras? Varför behöver man lägga till text? Kan inte konstverket tala tillräckligt tydligt och klart eller värderas text högre så att man inte tycker att det räcker med t ex det visuella uttrycket?

I första hand planerar jag att söka efter litteratur om hur man väljer att presentera konstverk, utifrån curatorrollen eller konstnärsrollen. Jag befarar dock att det är ett smalt fält att undersöka och kommer i så fall att ta utgångspunkt i en eller ett par utställningar på ett museé eller galleri i Göteborg där jag gör en fältstudie. Hur har de valt att presentera verken och varför?

Jag kommer även att utgå från kursplaner och betygskriterier och analysera mitt eget ställningstagande till elever beroende på hur eleven presenterar sitt verk verbalt eller skriftligt.

I gestaltningen kommer jag att undersöka dessa frågor parallellt med den skriftliga delen. Hur påverkas mitt verk av en skriftlig presentation och vad har text för roll i presentation av verk? Jag kommer att undersöka detta genom filmmediet och eventuellt jobba med animation.

Inga kommentarer: