Vad är en konflikt?
Vad är själva kärnan i begreppet?
Vad är själva kärnan i begreppet?
Nina Hemingsson
Jag började uppgiften ”att göra en serie utifrån temat konflikt”, som jag brukar; att bena ut de mest elementära frågorna, som jag ofta tycker är de mest intressanta.
Under praktiken och i vardagen började jag även uppmärksamma konflikter. Jag pratade med min handledare och elever om vad de tänkte kring ämnet, vilket resulterade i en väldigt brokig samling anteckningar. Ändå var det inget som riktigt tog tag.
Eftersom styrningen att jobba med serier har varit lite motig för mig och jag behövde inspiration, fortsatte jag i andra änden och började läsa mycket olika serier. Det var också bra att analysera uppbyggnad av bild och text. Jag tecknade lite och funderade på hur jag ville att serien skulle se ut, men inte förrän i slutet av perioden började jag att jobba med serien på allvar. En stor inspiration under arbetet var Camilla Engman och Nina Hemingsson.
Camilla Engman jobbar inte med serier, men hennes bilder inspirerade mig bland annat att jobba med collageteknik i serien.Camilla Engman
Jag hade jobbat fram idéer till några olika stories som jag funderade mellan och valde att jobba med det ämnet som intresserade mig mest; övervakning och konflikten mellan trygghet och kontroll. Förarbetet och processen att nå fram till det jag vill gestalta, tar ofta längre tid än gestaltningen i sig och nu var det kort tid kvar. Det blev ett intensivt, men roligt arbete att slutligen färdigställa serien.
På redovisningen insåg jag att temat i min gestaltning bröt sig ut från de andras då det inte var taget direkt från min VFU-plats. Däremot blev kopplingen mellan temat i serien och min VFU-plats såväl som skolan i stort, tydlig på ett sätt jag inte varit medveten om förut! Jag märkte att ämnet funnits närvarande hela tiden under min praktik, medan jag trott det var något jag kommit på i slutet av perioden. Diskussionen under redovisningen var väldigt givande för mig! Det fanns mycket att diskutera; såväl övervakning och dess konsekvenser generellt som i skolan och hur man ser på övervakning, trygghet och integritet i olika generationer.
Överhuvudtaget var redovisningsdagarna väldigt intressanta och givande! Många viktiga ämnen kom upp och olika konfliktsituationer i skolan ventilerades. Lars-Åke Kernell, som bland annat skrivit boken ”Att finna balanser” var med i samtalen, vilket var väldigt bra, då jag upplever att det ofta handlar om att finna balanser.
Jag började uppgiften ”att göra en serie utifrån temat konflikt”, som jag brukar; att bena ut de mest elementära frågorna, som jag ofta tycker är de mest intressanta.
Under praktiken och i vardagen började jag även uppmärksamma konflikter. Jag pratade med min handledare och elever om vad de tänkte kring ämnet, vilket resulterade i en väldigt brokig samling anteckningar. Ändå var det inget som riktigt tog tag.
Eftersom styrningen att jobba med serier har varit lite motig för mig och jag behövde inspiration, fortsatte jag i andra änden och började läsa mycket olika serier. Det var också bra att analysera uppbyggnad av bild och text. Jag tecknade lite och funderade på hur jag ville att serien skulle se ut, men inte förrän i slutet av perioden började jag att jobba med serien på allvar. En stor inspiration under arbetet var Camilla Engman och Nina Hemingsson.
Camilla Engman jobbar inte med serier, men hennes bilder inspirerade mig bland annat att jobba med collageteknik i serien.Camilla Engman
Jag hade jobbat fram idéer till några olika stories som jag funderade mellan och valde att jobba med det ämnet som intresserade mig mest; övervakning och konflikten mellan trygghet och kontroll. Förarbetet och processen att nå fram till det jag vill gestalta, tar ofta längre tid än gestaltningen i sig och nu var det kort tid kvar. Det blev ett intensivt, men roligt arbete att slutligen färdigställa serien.
På redovisningen insåg jag att temat i min gestaltning bröt sig ut från de andras då det inte var taget direkt från min VFU-plats. Däremot blev kopplingen mellan temat i serien och min VFU-plats såväl som skolan i stort, tydlig på ett sätt jag inte varit medveten om förut! Jag märkte att ämnet funnits närvarande hela tiden under min praktik, medan jag trott det var något jag kommit på i slutet av perioden. Diskussionen under redovisningen var väldigt givande för mig! Det fanns mycket att diskutera; såväl övervakning och dess konsekvenser generellt som i skolan och hur man ser på övervakning, trygghet och integritet i olika generationer.
Överhuvudtaget var redovisningsdagarna väldigt intressanta och givande! Många viktiga ämnen kom upp och olika konfliktsituationer i skolan ventilerades. Lars-Åke Kernell, som bland annat skrivit boken ”Att finna balanser” var med i samtalen, vilket var väldigt bra, då jag upplever att det ofta handlar om att finna balanser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar