Veckan började med frulle och filmvisning.
”Der lauf der dinge” med Fishli und Weiss är ett verk jag velat se p
å riktigt, eller på film då(!), så jag blev eld och lågor när den låg på programmet.
Vet att några tyckte att den höll på lite väl länge, men jag satt klistrad vid elden, skummet, röken vattnet, bollarna och de andra sakerna som åkte runt på en bana genom dominoeffekt av föregående händelse! Den andra filmen om Freinerskolan, var också intressant och ett bra intro till de sokratiska samtalen vi hade med Anna S Pihlgren senare i veckan. Det var imponerande att se dialogerna mellan barnen och deras förmåga och vilja att utvecklas! Skulle vara kul att se mer av deras pedagogik på riktigt
Efter en introduktion fick vi testa på sokratiska samtal i grupper. Vi hade många intressanta bilder att tala om, men jag måste säga att det var svårare än jag trott att skapa ett givande samtal. Kankse var vi lite trötta, men det var verkligen en utmaning att styra samtalet till en sokratisk dialog och inte bara frågor och svar. Jag var därför ganska nervös när jag senare höll ett sokratiskt samtal på min VFU-plats, utifrån foton av Sally Mann. Det roliga var att det var väldigt lyckat och givande för både mig, eleverna och lärarna som funderar på hur de kan fortsätta med dessa samtal! En solskenshistoria!
Vi hade också redovisningar kring våra iakktagelser om miljö och material från våra VFU-platser. Det var intressant men lite nedstämmande att höra redovisnigarna. Många problem återkom; svårigheter att genomföra en pedagogik om man inte har lärarlaget med sig och att bildlärare ofta kan vara ensamma i sin roll på skolan och därför får problem med utrymme, resurser, status och för mycket arbete att bära själv.
Det fanns dock goda exempel också och man behöver diskutera problemen, men jag tror vi måste fästa vår blick på vad vi vill och jobba för det, kära klassisar! Kul att se alla igen efter ett långt VFU-uppehåll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar